آیین اختتامیه نهمین دوره مجلس دانش آموزی کشور در محل سالن اجتماعات وزارت آموزش و پرورش برگزار شد. در ابتدا رئیس دبیرخانه مجلس دانشآموزی به بیان اقدامات انجام شده در نهمین دوره مجلس دانشآموزی پرداخت و افزود: تهیه و تدوین سند این دوره از مجلس با موضوع سلامت روان، برگزاری بیش از ۶۴۰ جلسه شورای دانشآموزی در استانها بخشی از اقدامات این دوره از مجلس بوده است. زهرا پناهی روا افزود: راهاندازی پویش دانشآموزی و بیان دغدغه نمایندگان به مسئولان اشاره کرد و از تمام افرادی که در این دوره از مجلس تلاش کردند قدردانی کرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش در این مراسم با طرح این سوال که اگر از ما بپرسند نمونهای از محصولات آموزش و پرورش را در تربیت انسانهای مومن، متعهد، نقاد، مطالبه گر و با اعتماد به نفس نشان دهید به یقین میگویم محصولی بهتر از دانشآموزان مجلس نداریم. وی افزود: این بهترین دستاورد این ساختار ارزشمند است افراد تربیت شده در تراز سند یا در مسیر تراز سند و بهترین خروجیهای نظام تعلیم و تربیت. رئیس سازمان دانشآموزی کشور به ۳ کارکرد مجلس دانشآموزی اشاره کرد و گفت: ترویج و نهادینه سازی فرهنگ مشارکت جویی، تعامل و همکاری، مسئولیت پذیری و ایجاد زمینه برای مشارکت در عرصههای آموزش و پرورش از مهم ترین کارکردهای مجلس دانشآموزی است. همچنین توسعه و ترویج فرهنگ گفتوگو و تمرین و نهادینه سازی مهم ترین کارکرد مجلس است.
محسن حاجی میرزایی با بیان اینکه کرونا بسیاری از تعادلهای موجود را دچار مشکل کرده است، اظهار کرد: اقداماتی که برای تامین سلامت روان دانشآموزان انجام میشود مورد نیاز است و از چنین برنامههایی استقبال میکنیم؛ سلامت روان مورد توجه معاونت پروشی و فرهنگی است. وی ادامه داد: نقشی که برای مجلس قائل هستیم در درجه اول تقویت مهارتهای اجتماعی است و اگر به مهارتهای مورد نیاز توجه کنید یکی از مهارتها توسعه توانمندیهای جمعی است، توانایی مشارکت فعال و موثر در سازندگی جامعه که از مجلس انتظار داریم آن را بالا میبرد و جامعه بیش از ریاضی و فیزیک و شیمی به افزایش بلوغ اجتماعی و تعامل و مشارکت پذیری جامعه نیازمند است که امید داریم از طریق مجلس حاصل شود.
پایان بخش این اختتامیه ، صدور بیانیهی تدوین سند «مدرسه و سلامت روان دانش آموز» به عنوان سندی مهم و با کیفیت به همت تمامی نمایندگان این مجلس بود. در این بیانیه که عصر امروز در مراسم اختتامیه مجلس نهم دانشآموزی با حضور وزیر آموزش و پرورش منتشر شد بیان شده است: «با اکثریت آرای نمایندگان، «مدرسه و سلامت روان دانش آموز» به عنوان موضوع سند نهمین دوره مجلس دانش آموزی انتخاب و با همت تمامی نمایندگان، این سند با کیفیت قابل قبولی تدوین شد. در بیانیه آمده است: در این دو سال، فرصت ها و تهدید های نظام آموزشی را بیش از پیش لمس کردیم. از درد محرومیت ها و مظلومیت ها گریستیم و با شادی موفقیت ها شاد شدیم. بر خود واجب دانستیم که صدای رسای دانش آموزان باشیم و با نقد صحیح، مطالبه گری و ارائه ی راهکار قدمی هر چند کوچک در جهت بهبود و اصالح نظام تعلیم و تربیت جامعه برداریم. در بخش دیگری از بیانیه تاکید کرده است:فاصله میان متن سند تحول بنیادین تا حقیقت نظام آموزشی، فاصله میان حرف تا عمل و در یک کلام، فاصله میان باید ها تا واقعیت ها، ما را به ضرورت و اضطرار اصالح و تحول واقف کرد. دوران نمایندگی به پایان می رسد اما جوانانی سرشار از شور و اشتیاق، با روحیه ی مطالبه گری و تحول خواهی وارد امور مختلف جامعه خواهند شد. مجلس نهم دانش آموزی در این بیانیه ضمن تقدیر و سپاس گزاری از دانش آموزان ایران، فعالین تشکل های دانش آموزی، مسئولینی که گوش شان برای شنیدن دغدغه های دانش آموزی باز ودست مساعدت شان همراه آنها و همه افرادی که این مجلس را در این مسیر همراهی کردند، اظهارامیدواری کرده است که نگاه متولیان امر، به فعالیت های دانش آموزی، فراتر از وسیله ای برای برچسب “دانش آموز محوری” شان باشد. دانش آموز صرفا مخاطب نظام آموزشی نیست؛ بلکه می تواند کنشگر و اثرگذار باشد.»
ارسال دیدگاه